Itinerari romànic i natura a la Vall del Rigart

• Desnivell ascendent : 425 m
  • Desnivell descendent : 700 m
  • Temps estimat: 4 hores 45 min
  • Tipus d’itinerari: lineal (permet tornar amb tren)
  • Senyalització: pintura blanca i vermella (de GR) entre Planoles i Dòrria. Pintura groga (d’Itinerànnia) entre Dòrria i Toses
  • Es passa per algun espai natural protegit? Espai d’Interès Natural de les Obagues del Rigard

Itinerari amb belles vistes sobre els pobles i les muntanyes que envolten la vall del Rigart que combina natura amb la descoberta del seu valuós patrimoni romànic.  Durant el recorregut podem visitar fins a cinc esglésies romàniques, dues de les quals, Sant Cristòfol de Toses i Sant Víctor de Dòrria, tenen interessants pintures romàniques en el seu interior.

Descarregant aquest arxiu adjunt d’Itinerànnia tindreu el tríptic per anar sobre el terreny.

Clicant el mapa trobareu tota la resta d’informació necessària per a fer la ruta, descripció, track de GPS, etc.

Descripció de l’excursió

Iniciem l’itinerari a l’estació de tren de Toses, molt a prop de la senyal R162 (Toses). Creuem la via de tren per l’antiga carretera i pugem per un corriol que surt a l’esquerra. En pocs minuts ens enlairem amb vistes sobre el poble de Toses a l’altra banda de la vall. Arribem a la senyal R161 (Baga de Toses) i continuem direcció a Fornells, tot endinsant-nos dins l’ombrívol bosc. De tant en tant petits torrents que baixen de la Serra de Montgrony ens creuen el camí. Passat un d’aquests torrents arribem a una pista ampla i de forta baixada que cal agafar uns 50 m per deixarla després i endinsar-nos en una pineda per un estret corriol que desemboca a un bosc sense sotabosc. En aquest punt cal estar atents a les marques grogues i baixar pel corriol que en pocs minuts ens porta fins als prats del Torrent del Llop, on molt a prop trobem la senyal R163 (Antic camí de Castellar de N’Hug).

Baixem per aquest camí mil·lenari i creuem el riu Rigart ja a tocar a la carretera de Toses a Planés. Pugem per aquesta carretera fins al nucli de Fornells de la Muntanya on trobem la senyal R164. Val la pena apropar-se a l’església de Sant Martí i admirar el seu gran campanar de cadireta.

Sortim del poble per la Pujada de la Quintana. Al final d’aquesta costa trobem un camí a la dreta que planeja, retornant per sobre el poble, i ens situa a l’antic camí de Fornells a Dòrria. Seguim aquest camí boscós fins a la carretera de Fornells. Cal seguir aquesta carretera per deixar-la, poc més amunt, i retrobar per sota l’antic camí. Finalment el camí retorna a la carretera quan aquesta s’uneix a la carretera N152. Seguim la N152 en baixada fins la Polella on trobem la senyal R165. Pugem per l’antic camí que unia Espinosa amb Dòrria. En una curta però forta pujada ens situem al mateix nucli de Dòrria, un dels pobles més alts de Catalunya, on trobem la senyal R166. Val molt la pena visitar l’església de Sant Víctor on s’hi conserven unes interessants pintures romàniques.

Abandonem Dòrria per la carretera que hi porta seguint les marques del GR11. Ràpidament baixem fins al fons del barranc on seguim l’antic camí que unia la Vall de Ribes amb la Cerdanya. Tot i trobar-nos a la solana, el camí creua varis torrents que baixen directament del Puig de Dòrria i que fan el sender més fresquívol. Les vistes sobre les muntanyes i els pobles de la vall del Rigart, coneguda popularment com a Vall Fosca, són espectaculars. Desprès de creuar el Torrent de l’Helena el corriol per on anàvem esdevé un camí més ample que en pocs minuts ens porta fins la senyal R148 (Serrat del Mestre). Baixem direcció a Planés per la pista encimentada que passa pel costat del dipòsit d’aigua.
Creuem la carretera N152 i continuem baixant passant per l’església romànica de Sant Marcel fins a la Font dels Burros. Cal baixar pel Camí de la Coma i després pel Camí de la Font. En aquest punt trobem la senyal R149 (Planés). A través d’unes escales, arribem a l’antic camí de Planoles. Entrem a Planoles pel Camí de la Baronia, on trobem la senyal R150. Continuem per l’antic i estret carrer Major i baixem pel carrer de l’Església. Finalitzem l’itinerari a l’església romànica de Sant Vicenç de Planoles.