Itinerari de les obagues del Rigart

• Punt de partida: plaça de l’Ajuntament de Planoles
  • Distància: 5,31 km
  • Desnivell ascendent : 200 m
  • Desnivell descendent : 200 m
  • Temps estimat: 2 h
  • Tipus d’itinerari: circular
  • Senyalització: l’itinerari no té senyalització pròpia
  • Es passa per algun espai natural protegit? Espai d’Interès Natural de les Obagues del Rigart

Aquesta és una ruta per a descobrir el poble i els seus entorns immediats, passejar pels tres nuclis habitats de Planoles, Planés i les Casetes, i endinsar-se en l’espai d’Interès Natural de les Obagues del Rigart, on notarem el contrast de vegetació i hàbitats entre la solana i l’obaga.

El Rigart, és una bona mostra dels processos de geodinàmica fluvial d’un riu pirinenc. Cal remarcar els boscos de ribera, especialment la verneda (Alno-Padion), molt rics en plantes centreeuropees i que ocupen una gran extensió tot seguint els cursos dels rius i rierols.  Les pinedes de pi roig dels sòls més secs alternen amb les riques taques de caducifolis diversos -freixe, bedoll, tell, roure de fulla gran, etc., que formen clapes en els sòls més humits. Els sistemes limnològics del riu Rigart mantenen les característiques singulars dels corrents d’aigua de la vall de Ribes.

Clicant el mapa trobareu tota la resta d’informació necessària per a fer la ruta, descripció, track de GPS, etc.

Descripció de l’excursió

L’itinerari surt de la plaça de l’Ajuntament de Planoles cap al carrer de la plaça, i pren la cruïlla en direcció a la piscina, on no arribarà. Abans girarà a la dreta cap a la plaça del Ventador, i seguirà en lleugera pujada per tot el passeig que uneix els nuclis de Planoles i Planés.

Passat el pont sobre el riu de Planés, pujarem a Planés per les escales i creuarem el seu nucli antic. Anirem baixant pel carrer Major, que es converteix en carrer del Pintor Tàrrega, en forta baixada. El carrer fa un gir molt pronunciat cap a la piscina de Planoles, al camí de la Serreta, on deixarem el carrer principal per baixar en direcció a l’estació de tren, on arribarem a l’altura de la Cantina.

Sortirem del carrer de l’estació per a creuar el pont sobre la via, i baixarem per la carretera de Nevà fins a passar de llarg de l’Alberg Pere Figuera. Baixarem cap al camp de futbol, i més avall fins a creuar el riu Rigart per la seva palanca, endinsant-nos ja cap a la baga. Seguirem la direcció de l’aigua del riu pel seu costat dret, per un corriol que a poc a poc s’allunyarà del llit del riu, i pujarà cap a la font de la Vena.

Passarem de llarg de la font fins a trobar el camí encimentat que baixa del veïnat de l’Aspre, que seguirem en sentit descendent fins a tornar a trobar el riu.  Creuarem primer el pont sobre el torrent de l’Aspre, i seguidament el pont de cal Peixó, sobre el riu Rigart, per a arribar en pocs metres a la següent cruïlla que prendrem cap a la dreta, en direcció a Les Casetes.  Després de passar per sota la via del tren arribarem a aquest nucli habitat, que creuarem en forta pujada camí amunt.

Trobarem dues bifurcacions que prendrem cap a l’esquerre en tots dos casos, no hem d’arribar en cap cas a la carretera general. El camí que ara prenem ja és més planer, i ens torna suaument cap a Planoles entre prats de dall i vistes sobre la baga, on destaca un frondós bosc d’avets, l’Avetar de Planoles. Aquest, però, el deixarem per una altra excursió aquí explicada, la Volta a l’Avetar.